۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير - 7/15/2020 12:53:35 PM / تهران - 11:53 صبح
آرشیو خبر کد خبر: 2061  
مصاحبه با علی روحی خیر مدرسه ساز دانش آموزان استثنایی؛

درد بچه های استثنایی را چشیده ام

در نگاه اول فرقی نمی کند مدرسه برای چه کسانی ساخته می شود، چرا که هدف، احداث مکانی مقدس است که برای ارتقای دانش و تحصیل دانش آموزان این مرز و بوم ساخته می شود. اما نه ؛ فرق می کند وقتی قرار است مدرسه ای برای دانش آموزان خاص با نیازهای ویژه بسازی قصه فرق می کند.
تاریخ انتشار :۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۱۳۷

 

 
 ساخت و احداث مدرسه برای بچه هایی که دارای نیازهای ویژه هستند، کمی متفاوت است باید بتوانی درد و رنج آنها و خانواده هایشان را درک کنی، باید بدانی که این دانش آموزان محدودیت هایی دارند که باعث می شود ناتوان تر از دیگران به نظربرسند، باید برای امکان حرکت راحت تر ویلجر، به فکرساختن رمپ باشی و برای بالا رفتن از پله ها، آسانسورنصب کنی؛ همه این افکاربود که ذهن " علی روحی " که پیشترها درمانگاهی در شهر قروه کردستان ساخته بود و با مقوله  نیکوکاری آشنا بود را درگیر کرده بود.
مدت ها بود که در ذهن این خیر مدرسه ساز تصویر ساخت مدرسه ای مجهز برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه مرور می شد و می  دانست که باید برای دانش آموزان معلول کاری کند و این کار بزرگ با ساخت مجتمع آموزشی صدرا در منطقه یک تهران محقق شد.
کاری نکرده ام که ...
 نامش را که در مراسم افتتاح مجتمع آموزشی صدرا می خوانند می ایستد ، سرش را پایین می اندازد و با ادب و احترام می گوید:« کاری نکرده ام که... » اما دانش آموزان کم توان ذهنی که بی بهانه لبخند می زنند و خانواده های آنها خوب می دانند که علی روحی کاری بزرگ کرده است و در حال حاضر 130 دانش آموز از مقطع آمادگی تا مقطع متوسطه در این مجتمع درس می خوانند.
 روحی در مورد ساخت مجتمع آموزشی صدرا می گوید: «ساختمان قبلی مدرسه فرسوده بود و در سال 90 به صورت کامل تخریب و از نو در 4 طبقه و 13 کلاس درس و 7 اتاق اداری برای دانش آموزان کم توان ذهنی ساخته شد.»
او به ترمیم، تعمیر و بازسازی امام زاده زید(ع) در بازار اشاره می کند و می گوید: «امامزاده را به صورت کامل بازسازی کردم و درمانگاهی در شهر قروه استان کردستان ساختم اما ساخت این مدرسه برایم حس و حال دیگری داشت چون می بینم به این حوزه کمتر پرداخته شده و حس کردم باید نگاه ویژه تری به ساخت مدارس استثنایی داشت.»
احداث مرکز آب درمانی برای دختران معلول جسمی حرکتی 
 وقتی بتوانی رضایت و خوشحالی را که در چشمان معصوم دانش آموزان کم توان ذهنی ببینی، انگیزه های بیشتری در دلت جوانه می زند و تصمیم های مهمتری می توانی بگیری.
روحی با اشاره به تصمیمات جدید خود می گوید: « الان تصمیم گرفتم که مدرسه کناری مجتمع که مدرسه پیروزی نام دارد را بازسازی کنم و در آن درمانگاه و مرکز آب درمانی برای معلولان جسمی حرکتی دختران احداث کنم چرا که فکر می کنم دخترانی که معلولیت جسمی حرکتی دارند نیازهای ویژه ای دارند و نیازهایشان با افراد عادی متفاوت است.»
او قصد دارد مغازه ای با کاربری سوپر مارکت در پایین مدرسه احداث کند تا دانش آموزان استثنایی بتوانند  با مفهوم خرید و فروش، در آمد و پول آشنا شوند و به آن ها به صورت کارگاهی و عملی آموزش های لازم داده شود و کار در فروشگاه را تجربه کنند و در کنار آن از درآمد زایی فروشگاه برای خود دانش آموزان استفاده شود.»
نیکوکاری در خانواده ام ارثی است 
روحی به ارثی بودن نیکوکاری در خانواده خود اشاره می کند ومی گوید: «پدرم "حیدر روحی "هم خیّر بود و حس نیکوکاری در قلب و روح پدر و مادرم وجود داشت و خوشحالم که این حس به من و خانواده ام منتقل شد و می توانم قدم کوچکی برای ارتقای سطح دانش در جامعه بردارم.»
 "صدرا" پسر کوچک علی روحی که مدرسه به نام اوست در سفر مصر است و در کنار دیگر دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات المپیک اسکیت حضور دارد.
 علی روحی در پایان، قول ساخت یک مرکز شبانه روزی و اردوگاهی برای دانش آموزان معلول را داد تا با این کار بارقه های امید در دلشان زنده شود.  
 
برچسب ها برچسب ها برچسب هاخیرین


اخبار مرتبط با این خبر
12345678910...>>
ردیفتیترتاریخ
1 اعلام آمادگی شهردار منطقه ۸ برای توسعه فضاهای آموزشی و تعامل با خیرین مدرسه ساز / "تشکیل کارگروه ویژه مدرسه سازی باحضور شهردارمنطقه ۸ " ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير
2 جلسه مشترک مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران با شهردار منطقه ۱۴ برگزار شد ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير
3 "کارگروه مجمع خیرین مدرسه ساز و شهرداری منطقه ۱۷ تهران تشکیل شد" ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير
4 همکاری شهردار منطقه 21 جهت واگذاری دو قطعه زمین برای احداث مدرسه در منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
5 پشتیبانی آستان حضرت امام خمینی (ره) از ساخت فضاهای آموزشی در منطقه 19 تهران ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير
6 نشست مجمع خیرین مدرسه ساز با اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران برگزار شد ۱۳۹۹ سه شنبه ۳ تير
7 عملیات ساخت طرح یاران شماره 12 در منطقه 19 تهران آغاز شد ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد
8 دو نوبته بودن مدارس مشکل اصلی فضاهای آموزشی منطقه 9 پایتخت ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد
9 مشارکت یک میلیارد تومانی بانوی نیک اندیش تهرانی برای ساخت مدرسه در منطقه 17 ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد
10 توافق شهرداری تهران و مجمع خیرین مدرسه ساز برای توسعه فضاهای آموزشی پایتخت ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد
11 کاظم قلم چی: دکتر حافظی ترکیبی از نیک اندیشی، دانایی، جدیت و صلابت در کار مدرسه سازی بود ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
12 نعمت بنی آدم رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران: حافظی، چهره ماندگار ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
13 شخصیت زنده یاد دکتر حافظی به روایت خبرنگاران و اهل قلم ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
14 جعفر شریعتی: با خدا و صبور بود ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
15 نجم آبادی: حافظی الگوی تمام خیرین مدرسه ساز است ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
16 سید هادی موجانی: مهربان و متعهد بود ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
17 حسین حیدری: «حافظی» یک اسطوره بود ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
18 خوزاده دبیر نمایندگی خیرین در منطقه 15 تهران: حافظی با تمام خیرین ایران در ساخت مدارس همراهی کرد ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
19 پازوکی: حافظی الگوی تمام خیرین ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
20 علیرضا علی اکبر: بزرگ مردی که فرهنگ مدرسه سازی را نهادینه کرد ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد
12345678910...>>

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه